Tüzüğümüz 19 Şubat 2024, 13:14
ANA TÜZÜK
MADDE 1 – SENDİKANIN ADI ve KISA ADI:
- Sendikanın adı: Elektronik Sporları İşverenleri Sendikası
- Sendikanın kısa adı: ESİS
MADDE 2 – SENDİKANIN GENEL MERKEZİ:
- Sendikanın Genel Merkezi: Seyrantepe Mahallesi Site Sokak No:8 Kat:1 Kağıthane / İSTANBUL adresindedir.
- Sendika Genel Merkezinin ilden ile nakline, Genel Merkez Genel Kurulu ekibi yetkilidir.
- Adres değişikliği yapılması durumunda Genel Merkez Genel Kurulu onayı ile bildirilecek ve değişiklik yapılması esastır.
MADDE 3 – SENDİKANIN FAALİYET GÖSTERECEĞİ İŞKOLU:
Sendika, Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu'nun 4. maddesinin (1). Fıkrasında belirtilen ekli (1) sayılı cetvelde gösterilen 10 sıra numaralı "Ticaret, Büro, Eğitim ve Güzel Sanatlar işkolunda kuruludur.
MADDE 4 – SENDİKANIN GAYE ve İLKELERİ:
- ESİS, insan haklarına, evrensel ilkelere ve tabii hukuk ilkelerine saygıyı esas alır. Ülke ve bütünlüğüne içtenlikle inanır. Üyelerinin hak ve menfaatlerini katılımcı, çoğulcu ve özgürlükçü demokrasi anlayışı içinde en etkin bir şekilde korumayı ve geliştirmeyi ve süreci yürütmeyi ilke olarak benimser. İnsanı, emeği ve devamlı gelişimi en yüce olarak kabul eder. Yoksulluk, cehalet, işsizlik ile mücadele, sosyal adaletin gerçekleşmesi ve üyelerinin en iyi düzeye ulaşması için çalışmayı temel amaçlarından sayar. Bu amaçlarına ulaşmak için ilkeleri ve kararlı mücadeleyi kendisine temel görev sayar.
- Sendikanın amacı; genel işkolunda belirtilen alanda faaliyet gösteren üyelerin, hak ve menfaatlerini tüm yasal zeminlerde, kamu ve özel kuruluşlar nezdinde korumak, kollamak ve geliştirmektir. Öte yandan üye işverenlerin insani onura yakışan azami kalitede hizmet sunmalarını denetlemek ve bu kalitenin korunup geliştirilmesini sağlamakla yükümlüdür.
- Bu amacın gerçekleştirilmesi için, Devletin Ülkesi ve Milleti ile bölünmez bütünlüğümüm Milli Egemenliğin ve Cumhuriyetin korunması, Atatürk İlkelerinin yaşatılması ve Demokratik ilkelerden ayrılmadan faaliyet gösterilmesi asıldır.
- Üyelerinin geleceğe güvenle bakmalarını sağlayacak ve hakları bakımından her türlü istismarı önleyecek tedbirleri almayı, tekelleşmeye karşı mücadeleyi,
- İnsanı temel değer alanı olarak kabul eden bir sivil toplum kuruluşu olarak, temel insan hak ve özgürlüklerini savunmak ve geliştirmek için mücadele vermeyi,
- İşkolunda; mesleki ve teknik eğitimi ile nitelikli işgücünü geliştirerek bilgi çağına hazırlamayı,
- Dil, din, ırk, kadın-erkek eşitliği, renk, aile, mezhep ve siyasal kanaat farkı gözetmeksizin kendi değerini, manevi mesuliyetini ve toplum hayatındaki görevini bilen yurttaşlık bilincinin gelişmesi için çalışmak,
- Toplumsal sorunlar karşısında sorumluluk bilinci ile düşüncelerini ortaya koymayı ve bunların mücadelesini yapmayı,
- Espor organizasyonu, eğitimi ve bu kapsamda şirketlerin ilgili lisanslı oyuncularının haklarını korumayı ve bu alanda istihdam sağlamayı,
- Espor dünyasını geliştirmek ve yeni oyunlar kazandırmak,
- Espor oyunlarının ve oyuncularının gelişimlerini destekleyecek yazılımsal destekler ve fonlar sağlamak, donanımsal eklenecek yer ve mekan çalışma alanları konusunda destek sağlamak ve sağlanmasına aracı olmak,
- Teknoloji ve yazılım alanında yenilik sağlamayı,
- Espor alanında girişimcilik konusunda donanım, yazılım, ar-ge ve gereken tüm süreçlerin desteğini sağlamak,
- Espor ile ilgilenen öğrenci, yetkin ve yetişkin kişilere eğitim öğretim ve ihtiyaç konusunda kişinin durumuna göre burs desteği sağlanması,
- Elektronik spor sektörünün MEB ve YÖK’e bağlı mevzuatları içerisinde yer ayrılmasına çalışmalar yapmak ve Türkiye’de mevcut meslek grupları arasında yer almasını sağlamak,
- Elektronik sporu halk arasında kabul gören, prestijli bir meslek grubu haline getirmek,
- Elektronik spor alanında faaliyet gösteren firmaların Espora uygun hareket etmesini sağlayarak temel haklarını korumak ve çıkarlarını gözetmek,
- Elektronik spor (Espor) alanında yetkin öğretim görevlisi eğitmek,
- Üyelerin hakkını, sosyal adalet, sosyal güvenlik, hürriyet, barış ve insan hakları ve sendikanın temel amaçları uğrunda yapacakları mücadeleyi hiçbir fedakarlıktan kaçınmadan destekler.
- Espor hukukunun ilgili bakanlıklara bir spor dalı olarak kabul edilmesi üzerine çalışmalar yapmak,
- ESİS, Esporla ilgili yer sağlayabilir veya sağlanmasına araç olabilir.
MADDE 5 – SENDİKANIN YETKİ ve FAALİYETLERİ:
- Mevzuat ve sendikal geleneklerden kaynaklanan hak, yetki ve görevleri kullanmaktan başka sendikanın başlıca yetki ve faaliyetleri şunlardır:
- Toplu iş sözleşmesi akdetmek, çalışma barışını kurmak ve devam ettirmek, işkolundaki işverenleri sendika çatısı altında toplamak amacıyla Türkiye çapında faaliyette bulunmaktadır.
- Üyelerinin mesleki bilgilerini arttıracak milli tasarruf ve yatırımın gelişmesine, gerçek verimliliğin artmasına hizmet edecek kurs ve konferanslar düzenlemek, sağlık ve Espor, spor tesis, kütüphane, basım işleri için imkanlar sağlamak, üyeler ile aile fertleri için öğrenci yurdu, oyuncu evi, ilgili alanlarda eğitim araştırma merkezleri ve dinlenme amacına yönelik kamplar için gerekli yatırımları yapmak.
- Toplu iş uyuşmazlıklarında, ilgili makama, arabulucuya, hakem kurullarına, iş mahkemelerine ve diğer yargı organlarına başvurur, temsilci gönderir, görüş bildirir.
- Çalışma hayatından, mevzuattan, toplu iş sözleşmesinden, örf ve adetten doğan hususlarda, dava açar ve bu münasebetle açılan davadan ötürü husumete ehil olur.
- Ferdi iş ilişkilerinden doğan uyuşmazlıklarda, üyelerine yardımcı olur,
- Lokavta karar verebilir, idare eder, lokavtı kaldırabilir.
- Grev ve lokavt fonu kurar, grev veya lokavt halinde bu fondan Genel Kurulca kabul edilen yönetmelik esasları dairesinde ESİS Genel Yönetim Kurulu kararı ile üyelerine ödemede bulunabilir.
- Belirtilen amaçlar ile ilgili sendikanın ve amaçlarının bilinirliğini sağlamak adına (ücretli-ücretsiz) halka açık veya kapalı seminerler, konferanslar, organizasyonlar, etkinlikler ve fuarlar düzenlemesi,
- Elektronik spor (Espor) ile ilgili yapılan değişiklikler ve kurallara müdahale edebilmesi,
- Elektronik sporla ilgili projeler finanse edebilir ve yürütebilmesini sağlamak,
- Elektronik Sporla ilgili finansör ya da yatırımcıların aranması veya aracı olunmasını sağlamak,
-Yurtdışında elektronik spor (Espor) ile ilgili turnuvalara, etkinliklere gidecek takımlara destek olmak ve destek olunması için aracı olmak, - Mevzuat hükümleri dairesinde amacıyla ilgili milli ve milletlerarası kuruluşlara üye olabilir veya bunların toplantılarına katılabilir, kanun ve uluslararası anlaşma hükümlerine göre toplanan kurullara temsilci gönderir ve Mevzuat hükümleri dairesinde amacıyla ilgili milli ve milletlerarası teşekküllerin oluşumunda yer alabilir, kurucu olabilir.
- Çalışma mevzuatı, işveren-işçi ilişkileri, yönetim, verimlilik, beşerî ilişkiler, iş değerlendirmesi ve iş güvenliği elektronik spor eğitimi ve konferansı (söyleşi) gibi konularda, üyelerine ve üyelerinin mensuplarına bilgi verir ve bu amaçla kurs seminer, konferans ve benzeri toplantılar tertipleyebilir, tertiplenenlere katılabilir.
- İş kolunda adil dengeli ve bilimsel ücret sisteminin kurulmasını sağlamak ve daha iyi çalışma ortamı yaratmak için çalışmalar yapar veya yaptırır ve ayrıca amacı ile ilgili konularda araştırmalar yapar,
- İş güvenliğinin sağlanması için çalışmalar yapar, ilgili mercilerce yapılan çalışmalara katılır, üyelerine iş güvenliği tedbirleri hakkında bilgi verir, gereğinde tedbirlerin alınmasına yardımcı olur ve sonuçlarını izler,
- Bağışta bulunmamak şartıyla üyelerinin kooperatif kurmalarına yardım etmek ve nakit mevcudunun %15'undan fazla olmamak şartıyla harcama yapmak,
- Üyeleri için mesleki eğitim, bilgi ve tecrübe kazandırıcı çalışmalarda bulunmak ve bu işler için nakit mevcudunun %10’undan fazla olmamak şartıyla harcama yapmak.
- Nakit mevcudunun %40’ından fazla olmamak kaydı ile sınai ve iktisadi teşebbüslere yatırım yapmak.
- Gaye ve ilkelerinin gerektirdiği her nevi mülkü edinmek, edinilen mülkler ile ilgili her türlü tasarrufta bulunmak.
- Genel Yönetim Kurulu kararı ile nakit gelirinin %10'unu aşmamak kaydıyla sosyal amaçlı harcama yapmak.
- Tüzel işi olarak genel hükümlere göre sahip olduğu yetkileri kullanmak.
- Sendika faaliyetlerinden yararlandırmada üyeleri arasında eşitliğe uymak zorundadır.
MADDE 6 – SENDİKAYA ÜYE OLMA:
- Sendikanın Kurulu bulunduğu işkolunda faaliyette bulunan bir İşyerinin gerçek veya tüzel kişi olan işverenleri Sendikaya üye olabilir. Gerçek kişi olan işverenin fil ehliyetine sahip, fiilen çalışıyor olması ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu’nun 53.maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa dahi, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan mal varlığı değerlerini aklama ve kaçakçılık suçlarından birinden mahkumiyeti bulunmaması şarttır. Gerekli koşullara haiz bulunan gerçek veya tüzelkişi işverenlerin Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu ve ilgili diğer mevzuata uygun olarak yaptığı üyelik başvuruları;
- Başvuruda bulunan işverenin faaliyetlerinin Sendikanın bu Tüzükte belirtilen amaçları ile uyumlu olması,
- Başvurunun Sendika Yönetim Kurulu'nun üye tam Sayısının salt çoğunluğu ile kabul edilme şartlarının bir arada gerçekleşmesi halinde kabul edilir.
- Üyeler, Sendika ana tüzüğü ile ana tüzüğe göre çıkarılan yönetmeliklerde yer alan hükümlerin aksine, hareket etmeyeceğini kabul etmiştir.
- Sendika üyelik başvurusu, işveren tarafından, işyerinin veya işletmenin kurulu bulunduğu işkolunda faaliyet gösteren işveren sendikasına yazılı olarak yapılır. İşverenin tüzel kişilik olması halinde yetkili organın almış olduğu kararın örneği başvuruya eklenir. İşveren sendikasına yapılan üyelik başvurusu sendika tarafından e-devlet kapısı üzerinden bakanlığa bildirilir. Üyelik başvurusu, sendika tarafından otuz gün içinde reddedilmediği takdirde üyelik talebi kabul edilmiş sayılır. Haklı bir neden gösterilmeden üyelik başvurusu kabul edilmeyenler, bu kararın kendilerini tebliğinden itibaren otuz gün içinde dava açabilir. Mahkemenin kararı kesindir. Mahkemenin davacı lehine karar vermesi üyelik, ret kararının alındığı tarihte kazanılmış sayılır.
- Sendikaya üye olmak serbesttir. Hiç kimse sendikaya üye olmaya veya olmamaya zorlanamaz.
- Üyeler, ana tüzük, yönetmelikler, genel kurul kararları ve genel yönetim kurulunca alınan kararlara uygun hareket etmeyi kabul ederler.
- İşveren veya işveren vekili sıfatını kaybedenlerin Sendikadaki üyelikleri ve görevleri, bu sıfatı kaybettikleri tarihte kendiliğinden sona erer. Tüzel kişiliği temsilen işveren vekili sıfatı ile işveren sendikalarına üye olanların sonradan bu sıfatı kaybetmeleri halinde, tüzel kişiliğin Sendikaya üyeliği düşmez; işveren vekilinin bu sıfatla Sendika organlarında üstlendiği görevler, başka bir işleme gerek kalmaksızın kendiliğinden sona erer.
MADDE 7 – ÜYELİKTEN ÇEKİLME:
Üyelikten çekilme ihtiyaridir. Ancak, çekilmenin aşağıdaki hususlara riayet edilmek suretiyle yapılması gerekir.
- Her üye, e-Devlet kapısı üzerinden çekilme bildiriminde bulunmak suretiyle üyelikten çekilebilir. E-Devlet kapısı üzerinden yapılan çekilme bildirimi elektronik ortamda eş zamanlı olarak Bakanlığa ve sendikaya ulaşır.
- Çekilme, sendikaya bildirim tarihinden itibaren bir ay sonra geçerlilik kazanır. Çekilenin bir aylık süre içinde başka bir sendikaya üye olması halinde yeni üyelik bu sürenin bitimi tarihinde kazanılmış sayılır.
- Üyelikten çekilmenin hüküm doğuracağı bir ay sonuna kadar Üye, Üyelik aidatını ödemek zorundadır. Üyelik aldatının peşin olarak alınması halinde, üyelikten çekilen işverenin, ödediği aidatın kendisine iadesini talep ve dava etme hakkı yoktur.
MADDE 8 – ÜYELİK HAKKINI KAYBETME:
- Sendika üyelerinden;
- Sendikanın Kurulu bulunduğu " Ticaret, Büro, Eğitim ve Güzel Sanatlar” işkolunda kurulu bulunan sendikalardan birinin kurucu heyetinde, yetkili organlarında veya herhangi bir biriminde görevli olduğu tespit edilenlerin,
- Sendikaya taahhüt ettiği ödentilerini geçerli bir mazereti olmaksızın, bir yıl içinde iki defadan fazla ödemediği sendikaca tespit edilenlerin,
- Ana tüzüğün 6. maddesinde, sendikaya üye olabilmek için gerekli olduğu belirtilen nitelikleri kaybedenlerin üyeliklerinin düştüğü Genel Yönetim Kurulu kararı ile tespit edilir.
- İşveren veya işveren vekili sıfatını kaybedenlerin Sendikadaki üyelikleri ve görevleri, bu sıfatı kaybettikleri tarihte kendiliğinden sona erer.
- Tüzel kişiliği temsilen işveren vekili sıfatı ile işveren sendikalarına üye olanların sonradan bu sıfatı kaybetmeleri halinde, tüzel kişiliğin Sendikada üyeliği düşmez; işveren vekilinin bu sıfatla Sendika organlarında üstlendiği görevler, başka bir işleme gerek kalmaksızın kendiliğinden sona erer.
MADDE 9 – ÜYELIKTEN ÇIKARMA:
Kanun, Yönetmelikler ve Sendika Ana Tüzüğü'ne aykırı harekette bulunan, ilgili maddedeki fiilleri işleyen sendika üyeleri, genel kurul kararı ile aşağıdaki usuller izlenerek üyelikten ihraç edilir;
- Bir üyenin Sendikadan çıkarılma kararı, Disiplin Kurulu'nun yaptığı inceleme sonrası hazırlayacağı rapor ve görüş üzerine ve Yönetim Kurulu'nun teklifi ile Genel Kurul tarafından verilir.
- Durumun ağırlığına bağlı olarak, Yönetim Kurulu çıkarılması istenen üyenin üyeliğini, konunun incelenmek üzere Disiplin Kurulu’na sevk edilmesi tarihinden, üyelikten çıkarma teklifinin Genel Kurul’da karara bağlanmasına kadar geçen donem için askıya alamaz.
- Genel Kurulca Üyeliğin askıya alınması halinde, üyenin sendika üyeliği devam etmekle birlikte üyeliği nedeniyle sahip olduğu hakları kullanamaz, sendikanın hizmetlerinden yararlandırılamaz.
- Çıkarma kararı çıkarılan üyeye ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı'na Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu ve ilgili mevzuata uygun olarak bildirilir.
MADDE 10 – İHRACI GEREKTİREN HALLER:
- Ulusal ve sektörel menfaatlere, sendika amaç, ilke ve faaliyetlerine aykırı davranışlarda bulunmak
- Sendika ve üyesi bulunduğu konfederasyonun ana tüzüğü ve bunlara dayanılarak çıkarılan yönetmelikler ile yetkili organların kararlarına aykırı davranışta bulunmak. Bu Tüzükte sayılan yükümlülüklerini yerine getirmemek
- Sendikanın gayesine ulaşmasını veya gelişmesini engelleyecek eylem veya çalışmalarda bulunmak. Sendikanın amacına ulaşması ve gelişmesi için yapacağı muamele, faaliyet ve teşebbüsleri engellemek,
- Sendikayı kişisel çıkarları için kullanmak,
- Sendikaya verilmesi gereken aidat veya sair borçları Yönetim Kurulu'nca kabul edilebilecek bir sebep olmaksın 3 aydan fazla geciktirmek ve yapılan iki yazılı ihtara rağmen bunları ödememek,
- Sendika Genel Yönetim Kurulu ile Şube Yönetim Kurulu üyeleri hakkında asılsız ihbar, şikayet ve bunları tahkir, tezyif edici beyanlarda bulunmak,
- Sendikanın üyeleri arasında birlik, dayanışma ve yardımlaşmayı bozucu söz, davranış ve beyanlarda bulunmak. Sendikanın ve üyelerinin şeref ve itibarını zedeleyici davranışlarda bulunmak,
- Sendika sırlarını açığa vurmak veya sendikanın geleceğini tehlikeye düşürecek eylem ve çalışmalarda bulunmak,
- Sendikanın taşınır ve taşınmaz mallarını veya parasını zimmetine geçirmek, sendikayı zarara uğratmak.
ÜYELERİN HAK VE YÜKÜMLÜLÜKLERİ
MADDE 11 – ÜYELERİN HAKLARI
Üyeler, yürürlükteki mevzuat, Tüzük ve buna istinaden çıkmış yahut çıkacak olan yönetmelikler ve kılavuzlar çerçevesinde kendilerine tanınmış olan tüm haklardan yararlanabilir.
MADDE 12 – ÜYELERİN YÜKÜMLÜLÜKLERİ
- Genel Yükümlülükler
Üyeler,
- Sendikanın amaçlarına aykırı ve gelişmesine engel olacak nitelikteki söz ve eylemlerden kaçınmayı, sektörün genel yararlarının zedelenmesine yol açacak nitelikte davranışlarda bulunmamayı,
- Sendika amaç ve ilkelerine, Tüzüğe uygun olarak çıkmış veya çıkacak olan yönetmelik, kılavuz vs. hükümlerine uymayı, yetkili kurul ve organlarca verilmiş kararlara ilişkin hareket etmeyi kabul ve taahhüt ederler.
- Sendikaya Bilgi verme Yükümlülükleri,
Üyeler, sektörel ihtiyaç ve menfaatlerinin gerektirdiği araştırma ve istatistiklerin oluşturulmasında gerekli ve/veya yararlı bulunan ve ticari sır niteliğinde olmayan her türlü bilgiyi talep üzerine, Sendikaya zamanında vermekle yükümlüdür. Üyelerden toplanan bilgiler, öngörülen amaç dışında kullanılamaz. Sendikanın veya üyesi olduğu üst kuruluşun bu işle görevli özel servisinde toplanır. Gizli tutulur ve Genel Sekreterlik in sorumluluğuna tevdi edilir. Üyenin işyerine ait özel bilgi ve rakamlar, Sendika veya üst Kurulusun organlarında faal görevler işgal etseler dahi hiçbir işverene veya vekiline gösterilmez ve açıklanamaz. Bu yasaklara aykırı hareket eden veya edilmesini teşvik eden Sendika üyesi, Yönetim Kurulu'nca Disiplin Kurulu'na sevk edilir, Zarar gören üyenin tazminat hakları saklıdır.
- Mali Yükümlülükleri;
Üyeler, üyelik aidatını Tüzükte öngörülen esaslar dairesinde, Sendikaya zamanında ödemekle yükümlüdür. Zamanında ödeme yapmayan üyeye, yazılı olarak ihtarda bulunulur. İhtarda bulunulmasına rağmen borcun ödenmemesi veya Yönetim Kurulu'na kabul edilebilir bir mazeret bildirilmemesi halinde, durumun ağırlığına bağlı olarak, Yönetim Kurulu kararı ile üyeliği borcunu ödeyene kadar askıya alınabilir. Üyenin zamanında ödemediği aidat borcu için, T.C.-Merkez Bankası tarafından belirlenen yasal faiz oranında, gecikme faizi tahakkuk ettirilir. Borcun ödenmemesine ilişkin olarak borçlu üye tarafından Yönetim Kurulu'na bir mazeret sunulması halinde, mazeretin kabul edilebilir olup olmadığına Yönetim Kurulu karar verir ve mazeretin kabulü halinde üyenin aidat borcu ödemesin öngördüğü süre sonuna kadar erteleyebilir. Aidat borcunu Yönetim Kurulu tarafından kabul edilebilir bir sebep olmaksızın 3 aydan fazla bir süre ödemeyen üye, Yönetim Kurulu tarafından Disiplin Kurulu'na sevk edilir.
MADDE 13 – SENDİKA ORGANLARI:
Sendika, Genel Merkezi, Şubeleri ve üyeleri
- GENEL MERKEZ ZORUNLU ORGANLARI:
- Genel Merkez Genel Kurulu
- Genel Yönetim Kurulu
- Genel Denetleme Kurulu
- Genel Disiplin Kurulu
- ŞUBE ZORUNLU ORGANLARI:
- Şube Genel Kurulu
- Şube Yönetim Kurulu
- Şube Denetleme Kurulu
- Şube Disiplin Kurulu
- İSTİŞARİ ORGANLAR:
- Başkanlar Kurulu
- Temsilciler Kurulu
MADDE 14 - ZORUNLU ORGANLARDA ÜYELİK ŞARTLARI
Genel Kurul’ca organlara yalnız gerçek kişiler seçilir.
- Fiil ehliyetine sahip ve fiilen çalışan gerçek veya tüzel kişiler-sendika kurucusu olabilir ve zorunlu organlarda görev alabilir. 26.09.2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu’nun 53.maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile, zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan mal varlığı değerlerini aklama ve kaçakçılık suçlarından birinden mahkumiyeti bulunanlar sendika kurucusu olamazlar ve Genel Kurul dışındaki organlarda seçilemezler. Genel Kurul dışındaki organlara seçilen kişilerin bu fıkrada belirtilen suçlardan biri ile mahkûm olmaları halinde, görevler kendiliğinden sona erer.
- Genel Kurulda, organlara yalnız "Gerçek Kişiler" seçilir. Bu sebepten, sendika üyesi Tüzel Kişiler genel kurulca sendikanın diğer organlarına seçilmiş olan temsilcilerini bir başka temsilci ile değiştiremez veya seçim dönemi içinde herhangi bir sebeple organdaki görevinden ayrılmış olan temsilci yerine, o organda başka bir temsilcisini görevlendiremez.
- Yönetim, disiplin ve denetleme kurulu üyeliğine seçilebilmek için işveren olmak veya “Tüzel Kişiliği” birinci derecede temsile yetkili olmak şarttır.
- Ayrıca işverenin medeni hakları kullanmaya ehil bulunması ve kamu hizmetlerinden mahrum edilmemiş olması şarttır.
MADDE 15 – ORGAN ÜYELİĞİNİN SONA ERMESİ
Organlardaki üyelik, aşağıdaki hallerde sona erer:
- Genel Kurul’un karar vermesi,
- Seçim döneminin sona ermesi,
- Üyenin kendi isteği ile ayrılması,
- Üyenin ölümü,
- Üyenin ve temsil etmekte olduğu tüzelkişinin, sendika üyeliğinden ayrılması veya çıkarılması,
- Üyenin Sendikada temsil etmekte olduğu tüzelkişi ile ilişiğinin kesilmesi.
- Üyenin Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu’nun 6. maddesinde sayılan suçlardan biri ile mahkum olması.
MADDE 16 – YEDEKLERİN GÖREV ALMASI
Sendikanın, Genel Kurul dışındaki zorunlu organlarından birindeki üyeliği sona eren kişinin yerine, Genel Kurul Seçim tutanağındaki sıralamada o organ için en çok oy almış olan kişi, yerini alacağı eski organ üyesinin görev süresini tamamlamak üzere göreve çağırılır. Önceki Genel Kurul'da oyların eşit çıkması halinde, eşitler arasında Genel Yönetim Kurulunun salt çoğunluğunun oyunu alan üye göreve çağırılır.
MADDE 17 – GENEL MERKEZ GENEL KURULU:
Genel Merkez Genel Kurulu, sendikanın en yüksek ve en yetkili organıdır.
Genel Merkez Genel Kurulu;
- Sendika Genel Kurulu, üyelerden oluşur. Genel Kurul toplantısında, Sendika Üyesi olan gerçek ve tüzel kişiler, kendileri veya yetkili kıldıkları bir kişi tarafından temsil edilirler. Üye sayısı 101'i aştığı takdirde delegelerden oluşur.
- Genel Yönetim Kurulu, Genel Denetleme Kurulu ve Genel Disiplin Kurulu Üyeleri genel kurula delege olarak katılırlar.
- Delegelerin delegelik sıfatlan, seçildikleri genel kuruldan itibaren başlar. Bir sonraki olağan genel kurul için yapılacak delege seçimi tarihine kadar devam eder.
- Genel Kurul'da her temsilcinin bir oy hakkı vardır. Temsil durumunda, yetki belgesinin temsilcilerin üyeyi Sendika nezdinde temsil ve ilzama tam yetkili bulundukları şeklinde düzenlenmesi ve üyeyi ilzama yetkili kişi veya kişiler tarafından imzalanması zorunludur.
MADDE 18 – GENEL MERKEZ GENEL KURULUNUN TOPLANMA USUL ve ESASLARI:
- Genel Merkez Genel Kurulu olağan olarak dört yılda bir Genel Yönetim Kurulu'nun tespit edeceği yer, gün ve saatte sendika genel merkezinin bulunduğu ilde yapılır.
- Genel Merkez Genel Kuruluna çağrı Genel Yönetim Kurulu tarafından yapılır.
- İki Genel Merkez Genel Kurul toplantısı arasındaki döneme ait faaliyet ve hesap raporlarının, Yeminli Mali Müşavir raporu, Genel Denetleme Kurulu raporunun ve gelecek döneme ait bütçe teklifinin, Genel Merkez Genel Kuruluna katılacak delegelere toplantı tarihinden on beş gün önce gönderilmesi zorunludur.
- Genel Merkez Genel Kurul toplantı tarihinden en az on beş gün önce toplantının günü, saati, yeri ve gündemi bir yazı ile mahallin mülki aminine bildirilir.
- Birinci toplantıda çoğunluk sağlanamazsa, ikinci toplantı en geç on beş gün sonraya bırakılır ve keyfiyet mahallin en büyük mülki amirine bildirilir.
- Seçim yapılacak Genel Merkez Genel Kurul toplantılarından en az on beş gün önce, Genel Merkez Genel Kuruluna katılacak üye veya delegeleri belirleyen listeler, toplantının gündemi, yeri, günü, saati ve çoğunluk olmadığı takdirde yapılacak ikinci toplantıya ilişkin hususları belirten bir yazı ile birlikte yetkili seçim kurulu başkanlığına verilir. Hâkim, seçme katılacak ve oy kullanacak üye veya delegeleri belirleyen listeleri inceleyerek onaylar. Onaylanan liste ile toplantıya ilişkin diğer hususlar Genel Merkez Genel Kurulu’nun toplantı tarihinden yedi gün önce sendika binasında asılmak suretiyle üç gün süre ile ilan edilir.
- İlan süresi içerisinde seçim kurulu başkanlığına yapılacak itirazlar, en geç iki gün içinde incelenir ve kesin olarak karara bağlanır. Bu suretle kesinleşen listeler ile toplantıya ilişkin diğer hususlar hâkim tarafından onaylanarak sendikaya gönderilir.
MADDE 19 – GENEL MERKEZ GENEL KURULU'NUN ÇALIŞMA USUL ve ESASLARI:
- Genel Merkez Genel Kurulunu Genel Başkan veya görevlendireceği bir üye açar. Yoklama yapar, çoğunluk mevcut ise genel kurul toplantısını yönetmek için açık oyla seçilecek bir başkan, 2 başkan vekili ve yeteri kadar katip üyeden oluşan başkanlık divanı teşekkül ettirilir.
- Genel Merkez Genel Kurul Toplantı nisabı, genel kurul üye veya delege tam sayısının salt çoğunluğudur. İlk toplantıda yeter sayı sağlanamazsa ikinci toplantı en çok on beş gün sonraya bırakılır. Ancak, ikinci toplantıya katılanların sayısı üye veya delege tam sayısının üçte birinden az olamaz.
- Genel Merkez Genel Kurul gündemine yeni madde ilavesi, mevcut üye veya delegelerin onda biri tarafından yazılı teklifi, gündeme konulmuş olan bir maddenin çıkarılması ise toplantıda hazır bulunan üye veya delegelerin üçte ikisinin yazılı teklifi ile olur.
- Genel Merkez Genel Kurul kararları ana tüzükte aksine hüküm bulunmadığı hallerde mevcut bulunan üye veya delegelerin yarıdan fazla oyu ile kabul edilir. Ancak; bu sayı üye veya delege tam sayısının dörtte birinden az olamaz.
- Genel Merkez Genel Kurulu'nda, zorunlu organların seçimleri hariç, kararlar açık oylama ile alınır.
- Zorunlu organların seçimleri, kapalı oy, açık tasnif ile yargı gözetiminde yapılır.
- Genel Merkez Genel Kurulu'nda, zorunlu organlara seçilen asil üye sayısı kadar yedek üye de seçilir.
- Genel Merkez Genel Kurulu, toplantı gündemindeki konuları, Genel Merkez Genel Kurul üye veya delegeleri tarafından ileriye sürülecek teklif ve dilekleri bir rapor halinde özetlemek üzere gerekli gördüğü komisyonları teşekkül ettirebilir.
- Komisyonlar, raporlarını hazırladıktan sonra, genel merkez genel kuruluna sunarlar.
- Komisyonlar, kendi üyeleri arasında bir başkan, bir rapor yazıcı seçerek çalışmalarını devam ettirirler.
- Komisyonların raporları Genel Merkez Genel Kurulu'nda görüş alıp karara bağlanmadıkça geçerli değildir.
- Komisyonlara, Genel Merkez Genel Kurul üye veya delegeleri ile genel merkezde görev yapan genel sekreter yardımcıları, hukuk müşavirleri ve uzman olarak çalışanlar da seçilebilir.
- Komisyonlar gerek gördüğü takdirde diğer uzmanlardan yardım alabilir. Komisyonların üye sayısı Genel Merkez Genel Kurulu'nca tespit edilir.
- Genel Merkez Genel Kurul kararları ile oylama sonuçları tutanakla tespit edilir. Tutanaklar, Genel Merkez Genel Kurul Başkanlık Divan üyelerince imzalanır.
- Genel Merkez Genel Kurul Başkanlık Divanı, Genel Merkez Genel Kurul üye veya delegelerinden, Genel Kurul davetlilerinden, Elektronik Sporlar İşverenler Sendikası Genel Yönetim Kurulu'nda görev yapanlar ile Elektronik Sporlar İşverenler Sendikası’nın üyesi olduğu konfederasyon ve bağlı sendikaların yönetici ve uzmanlarından seçilir.
MADDE 20 – GENEL MERKEZ GENEL KURULU'NUN GOREV VE YETKİLERİ:
Genel Merkez Genel Kurulu'nun başlıca görev ve yetkileri şunlardır:
- Organların seçimini yapmak,
- Ana tüzükte değişiklik yapmak,
- Genel Yönetim Kurulu ve Genel Denetleme Kurulu raporlan ile Yeminli Mali Müşavir raporlarını görüşüp karara bağlamak,
- Genel Yönetim Kurulu ve Genel Denetleme Kurulunu ibra etmek veya haklarında dava açılmasına karar vermek,
- Genel Disiplin Kurulu kararlarını incelemek, ihraç edilecek üyeler hakkında karar vermek, Genel Disiplin Kurulu kararlarına yapılacak itiraz ve müracaatları görüşerek karara bağlamak,
- Türkiye'de ve başka ülkelerde kurulmuş veya kurulacak üst kuruluşlara, işveren teşekküllerine ve sosyal kuruluşlara üye olmaya veya üyelikten ayrılmaya ya da bunların kuruluşunda kurucu üye olarak yer almaya karar vermek, (Genel Kurul, Üye veya delege tam sayısının salt çoğunluğu ile karar verilmesi şarttır.)
- Şube açma, şubeleri birleştirme, kapatma veya bu konuda ana tüzükte belirlenen esaslar doğrultusunda Genel Yönetim Kurulu'na yetki vermek
- Sendika ana tüzüğünde yazılı gaye ve prensipler gerçekleşmesi için sendika yönetici ve organlarına talimat vermek, yetki vermek ve sair lüzumlu kararları almak,
- Gerekli taşınmaz malların satın alınması veya mevcut taşınmaz malların satılması hususunda Genel Yönetim Kuruluna yetki verilmesi,
- Sendika adına ipotek almak veya ipotek vermek veya bu konuda Genel Yönetim Kuruluna yetki vermek,
- Bütçeyi görüşüp karara bağlamak,
- Sendika organlarında görev alan yöneticilere verilecek ücretler ile her türlü yolluk, ödenek ve tazminatları, tespit etmek Şube Yönetim Kurulu üyeliklerine seçilenlerden, Genel Yönetim Kurulu’nca profesyonel olarak çalışmasına karar verilenlere ödenecek ücret ile her türlü yolluk, ödenek ve tazminatları, şube kapsamına, üye sayısına, aidat gelirine, gelir-gider durumuna ve hizmet gereklerine göre belirlemek.
- Şube Yönetim Kurulu üyeliklerine seçilenlerden, Genel Yönetim Kurulu'nca profesyonel olarak çalışmasına karar verilenlerin, profesyonelliklerinin devamına veya kaldırılmasına, şubeye bağlı işyerlerinin özelliklerini, işyerlerinin coğrafi dağılımını, şubenin gelişme imkanını, çalışma potansiyelini, aidat ödeyen işçi sayısını, aidat gelirlerini gelir-gider durumunu ve bunun gibi hususları değerlendirerek karar vermek veya bu konuda Genel Yönetim Kurulu'na yetki vermek,
- Gerekli görülen hallerde, geçici olarak görev verilen üyelere verilecek ödenek, yolluk ve tazminatları tespit etmek veya bu konuda Genel Yönetim Kurulu'na yetki vermek,
- Gerekli görüldüğü hallerde, faaliyet alanlar ve çalışma şartları dikkate alınarak şubeleri birleştirmek veya kapatmak, şubelerin faaliyet alanlarına giren işyerlerini tespit etmek, şube açmak, birleştirmek, kapatmak veya bu konuda Genel Yönetim Kuruluna yetki vermek,
- Çalışanların veya ilgili şubenin talebi üzerine, işyerini örgütleyen şubenin muvafakati alınmak suretiyle coğrafi konumları, ekonomik koşullar ile hizmetin etkin ve verimli yürütülebilmesi amacıyla, işyerinin bağlı olacağı şubeyi yeniden belirleme, işyerini doğrudan genel merkeze bağlamak veya bu konuda Genel Yönetim Kuruluna yetki vermek,
- Sendika hizmetleri için geçici veya daimi olarak istihdam edilecek personele ödenecek ücret, gündelik ve yollukların tavanını tespit etmek,
- Sendikanın üye olduğu üst kuruluşların genel kurullarına katılacak üst asıl delegelerini ve aynı sayıda üst kurul yedek delegelerini seçmek,
- Ana tüzük gereğince, Genel Merkez Genel Kurulu tarafından yapılması öngörülen diğer işlemleri yerine getirilmesi başka bir organa bırakılmamış konuları karara bağlamak,
- Üyeleri için grev ve lokavt fonu ESİS ve bunun kullanım şartlarını tespit etmek.
- Şubelerin üye sayılarına göre, Şube Yönetim Kurulu üyelerinin sayısını ve unvanlarını belirlemek veya bu konuda Genel Yönetim Kuruluna yetki vermek,
- Kanunlara aykırı olmamak üzere, delege seçimlerinde uyulacak esasları belirlemek veya bu konuda Genel Yönetim Kuruluna yetki vermek,
- Sendika ana tüzüğünde yazılı amaç ve ilkelerinin gerçekleştirilmesi için yönetmelikleri düzenlemek, değiştirmek, yürürlüğe koymak ve yürürlükten kaldırmak veya bu konularda Genel Yönetim Kuruluna yetki vermek,
- Sendika, üyelik şartı aranmaksızın nakit mevcudunun %10'unu (yüzde onunu) aşmamak kaydıyla Genel Yönetim Kurulu kararı ile ilgili bakanlıklara devretmek üzere eğitim, sağlık, iyileştirme veya Espor, spor tesisi kurabilir. Bu amaçla kamu kurum ve kuruluşlarına ayni ve nakdi yardımda bulunur. Yurt içinde veya yurt dışında yangın, su baskın, deprem gibi doğal afetlerin vukuunda doğrudan veya yetkili makamlar aracılığı ile afet bölgesinde konut, eğitim, sağlık veya iyileştirme tesisi yapmak veya bu amaçla kamu kurum ve kuruluşlarına aynı ve nakdi yardımda bulunmak veya bu konuda Genel Yönetim Kuruluna yetki vermek,
- Aynı işkolunda olmak şartıyla bir başka sendika ile birleşmesine veya kalmasına karar vermek,
- Üye veya delege tam sayısının en az üçte ikisinin oyuyla sendikanın feshine karar vermek,
- Tüzük değişikliği, birleşme, katılma, üst kuruluş veya uluslararası kuruluşlara kurucu olmak, üst kuruluş veya uluslararası kuruluşlara üyelik ile üyelikten çekilme hususlarında üye veya delege tam sayısının salt çoğunluğu ile karar vermek,
- Mevzuat veya ana tüzükte genel kurulca öngörülen diğer işlemleri yerine getirmek veya başka bir organa bırakılmamış konuları karara bağlamak,
- Sendika amaçlarını gerçekleştirmek üzere, iktisadi işletme kurulmasına karar vermek.
MADDE 21 – GENEL MERKEZ GENEL KURULU'NUN OLAĞANÜSTÜ TOPLANMASI:
Genel Merkez Genel Kurulu olağanüstü olarak;
- Genel Yönetim Kurulu'nun veya Genel Denetleme Kurulu'nun gerekli gördüğü hallerde,
- Genel Merkez Genel Kurul üye veya delegelerinin beşte birinin yazılı ve gerekçeli müracaatı üzerine toplanır.
- Üye veya delegeler, Genel Merkez Genel Kurulunun olağanüstü toplanmasına ilişkin taleplerinin kanuni ve gerektirici haklı sebeplerini açıklamak, iddialarını kanıtlayan delil ve belgelerini taleplerine eklemek suretiyle, münferiden yazılı şekilde veya noter aracılığı ile sendika Genel Yönetim Kuruluna müracaatta bulunmak zorundadır.
- Genel Yönetim Kurulu, Genel Merkez Genel Kurulunun olağanüstü toplanma taleplerini, Sendikalar ve Toplu iş Sözleşmesi Kanunu, ana tüzük, ilgili yönetmelik, genel kurul kararları ve sendikanın menfaatleri doğrultusunda değerlendirir.
- Talebin kabulü halinde Genel Yönetim Kurulunca Genel Merkez Genel Kurulu olağanüstü toplantıya çağırılır. Talep tarihi itibariyle olağan genel kurul toplantı tarihine altı aydan az bir süre kalması halinde olağanüstü genel kurula gidilmez. Ancak, genel kurulun olağanüstü toplanması talebine konu olan hususlar olağan genel kurul gündeminde görüşülür.
- Genel Merkez Genel Kurulu olağanüstü toplantılarında gündem dışı konular görüşülemez ve görüşmek için teklifte bulunulamaz.
MADDE 22 – SENDİKA YÖNETİCİLERİNDE ARANACAK NİTELİKLER:
Sendika yöneticilerinde aşağıda belirtilen nitelikler aranır:
- Medeni haklan kullanmaya ehil olmak
- Kamu hizmetinden mahrum edilmemiş bulunmak,
- Fiili ehliyetine sahip ve fiilen çalışan gerçek veya tüzel kişiler sendika kurucusu olabilir ve zorunlu organlarda görev alabilir. 26.09.2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu’nun 53.maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile, zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan mal varlığı değerlerini aklama ve kaçakçılık suçlarından birinden mahkumiyeti bulunanlar sendika kurucusu olamazlar ve Genel Kurul dışındaki organlarda seçilemezler.
- Kamu kurum ve kuruluşları ile bunların katıldıkları teşebbüs veya ortaklıkların yönetim veya denetim kurullarında görevli bulunmamak,
- Sendikanın üyesi olmak.
MADDE 23 – GENEL YÖNETİM KURULU'NUN TEŞEKKÜLÜ:
- Sendika Genel Yönetim Kurulu, Genel Merkez Genel Kurul üye veya delegeleri arasından serbest, eşit, gizli oy, açık sayım ve döküm esasına göre seçilir. Yönetim Kurulu, bir Genel Başkan, bir genel sekreter, bir Genel mali sekreter, bir Genel Eğitim Sekreteri, bir Genel Teşkilat Sekreteri olmak üzere beş kişiden oluşur. Asal üye adedi kadar da yedek üye seçilir.
- Genel Merkez Genel Kurul delegesi olmayanların Genel Başkan, Genel Başkan Yardımcısı, Genel Sekreter, Genel Mali sekreter veya diğer Genel Yönetim Kurulu üyeliğine aday olabilmeleri Genel Merkez Genel Kurul delegelerinden en az beşte bininin yazılı teklifiyle olur.
- Adaylar, Genel Başkan, Genel Başkan Yardımcısı, Genel Sekreter, Genel mali sekreter veya diğer Genel Yönetim Kurulu üyesi aday olarak seçime girerler. Genel Başkan, Genel Başkan Yardımcısı, Genel Sekreter, Genel Mali Sekreter tek dereceli adaylık esasına göre seçilir. Diğer Genel Yönetim Kurulu üyeleri, Genel Yönetim Kurulu üyeliğine aday olanlar arasından seçilir.
- Genel Başkan, Genel Başkan Yardımcısı ve Genel Yönetim Kurulu üyeleri, ilk turda oy kullanan delegelerin üçte ikisinin oyu ile seçilirler. İlk turda üçte iki çoğunluğun sağlanamaması halinde, ikinci turda oy kullanan delegelerin salt Mali Sekreter veya Genel Yönetim Kurulu üyeliği görevine seçilir.
- Genel Yönetim Kurulu üyelerinin yapacağı ilk toplantıda dört Yönetim Kurulu üyesinin görev dağılımı Genel Başkan tarafından onayı ile yapılır. Görev değişikliği gerektiği hallerde, görev değişikliği kararı Genel Yönetim Kurulu üyelerinin oybirliği ile karara bağlanır ve ayni usullere uyularak yapılır.
- Genel Yönetim Kurulu; bir Genel Başkan, bir Genel Başkan Yardımcısı, bir Genel Sekreter, bir Genel mali sekreter, bir Genel Eğitim Sekreteri, bir Genel Teşkilat Sekreteri olarak teşkil edilir.
MADDE 24 – GENEL YÖNETİM KURULU'NUN ÇALIŞMA USUL VA ESASLARI
- Genel Yönetim Kurulu olağan olarak ayda en az bir defa toplanır. Olağanüstü toplantılar ise Genel Başkanın talebi üzerine veya Genel Başkanın raporlu veya izinli olduğu ya da yurt dışında bulunduğu tarihlerde) Genel Başkanlığa vekâlet eden Genel Yönetim Kurulu üyesinin talebi üzerine derhal toplanır.
- Genel Başkan Genel Yönetim Kurulu üyelerinin oybirliğiyle kendisine vekil tayin eder ve bu kararın karar defterine işlenmesi suretiyle yürürlük kazanır.
- Mazeretsiz olarak üst üste beş veya her ne sebeple olursa olsun bir yıl içinde toplam on Yönetim Kurulu toplantısına gelmeyen Yönetim Kurulu Üyesi Genel Başkan tarafından yazılı olarak ikaz edilir. Yine mazeretsiz olarak toplantıya katılmadığı takdirde Genel Yönetim Kurulu kararıyla müstafi addedilir.
- Genel Yönetim Kurulu Üyeliklerinden herhangi bir sebeple boşalma olduğu takdirde, Genel Yönetim Kurulu ana tüzükte gösterilen usul ve esaslara göre toplanır. Önce boşalan veya boşalacak görevler ana tüzükte gösterilen usule göre Genel Başkan tarafından, Genel Yönetim Kurulu içerisinde doldurulduktan ve görev dağılımı yeniden belirlendikten sonra boş olan göreve yedek üyelerden tüzüğe uygun usulde birisi davet edilir.
- Genel Başkanın bulunmadığı hallerde toplantıya Genel Başkanın vekalet verdiği Genel Yönetim Kurulu üyesi başkanlık eder.
- Genel Yönetim Kurulu, üyelerin salt çoğunluğu ile toplanır ve toplantıya katılan üyelerin salt çoğunluğu ile karar alır. Oyların eşitliği halinde başkanın katıldığı taraf çoğunluğu sağlamış sayılır.
- Yönetim Kurulu Üyeleri, doğrudan veya dolaylı olarak kendilerini veya kendileri ile ilgili kişileri ya da temsilcisi oldukları üyeleri ilgilendiren kararların alınmasında toplantılara katılamaz ve oy kullanamazlar.
- Yönetim Kurulu'nda her üyenin bir oy hakkı vardır. Toplantıya katılmayan üye, yerine temsilci gönderemez ve başka bir üyeyi tevkil etmek suretiyle oyunu kullanamaz. Toplantı nisabı, üye tamsayısının salt çoğunluğudur. Kararlar Yönetim Kurulu karar defterine geçirilir ve toplantıya katılan üyeler tarafından imzalanır. Karara muhalif kalan üyeler muhalefet sebebini yazılı olarak belirtirler.
MADDE 25 – GENEL YÖNETİM KURULU'NUN GÖREV VE YETKİLERİ:
Genel Yönetim Kurulu'nun görev ve yetileri şunlardır;
- Genel Yönetim Kurulu üyeleri görevlerini yerine getirirken Genel Başkana karşı sorumludurlar.
- Sendikanın gaye ve prensipleri ile Genel Merkez Genel Kurulu tarafından verilen ve yetkilerin gerçekleşmesi için ana tüzük, yönetmelik ve mevzuat hükümlerine göre faaliyette bulunmak, gerekli kararları almak,
- Üyeleri vasıtasıyla sendikayla ilgili haberleşmeyi sağlamak,
- Toplu iş sözleşmeleri ve çerçeve sözleşmeler yapmak, gereken hallerde mevzuat çerçevesinde lokavt karar vererek uygulamasını sağlamak, toplu is sözleşmesi veya çerçeve sözleşme görüşmelerine katılacak ve toplu iş sözleşmesi veya çerçeve sözleşme yapacak temsilciler ve elemanları geçmek ve yetki vermek,
- Tüzüğün diğer maddelerinde Yönetim Kurulu'na verilen yetkileri kullanmak
- Tüzüğü uygulamak ve gerektiğinde yorumlamak,
- Genel Kurul kararlarını uygulamak,
- Genel Merkez Genel Kurulunu veya Şube Genel Kurullarını toplantıya çağırmak,
- Faaliyet ve hesap raporu ile gelecek döneme ait tahmini bütçeyi hazırlayıp Genel Merkez Genel Kuruluna sunmak,
- Bütçe fasılları ve yıllık bütçeler arasında aktarmalar yapmak,
- Kanunlara, ana tüzüğe, genel kurul kararlarına, yönetmeliklere ve Genel Yönetim Kurulu kararlarına aykırı hareket eden üyeler ile sendika ve şube zorunlu organlarında görevli olanları genel disiplin kuruluna sevk etmek, yargı yoluna başvurmak suretiyle isten el çektirilmelerini sağlamak veya genel kurul kararı ile değiştirmek,
- Gerekli gördüğü hallerde faaliyet alanları ve çalışma şartlan dikkate alınarak şubeleri birleştirmek veya kapatmak, yeni şube açmak,
- Çalışma alanı ile ilgili olarak çıkması planlanan kanun, kararname, tüzük, tebliğ, kalkınma planı vs. konularda görüş, dilek ve öneriler geliştirmek, bunları ilgili mercilere iletmek,
- Sendika üyeliğine başvuranların üyeliğinin kabul veya reddine karar vermek veya bu konuda Şube Yönetim Kurullarına yetki vermek, işlemleri yapmak, seçimin yapılmasına kadar gerekli tedbirleri almak,
- Sendikanın ana tüzüğünde belirlenen gaye ve ilkelerini gerçekleştirebilmek için gerekli bürolar kurmak, sendikanın genel merkezinde, iktisadi işletmesinde, sosyal tesislerinde, eğitim ve araştırma tesislerinde, şubelerinde ve şube faaliyet alanlarında çalıştırılacak personel, uzman ve danışman atamak Sendika bünyesinde istihdam edilecek personelle ilgili her türlü kadro ve unvanlarını tespit etmek ve ihdas etmek, Sendika adına uzman, danışman ve personellerle her türlü akitleri yapmak, ücretlerini, diğer sosyal haklarını ve çalışma koşullarını belirlemek,
- Ana tüzükte sayılan organlar, ihtiyaç duyulan yerlerde ise bu organların irtibat bürolarını açmak, açılacak bürolara yeterli elemanları atamak ve görev unvanların tespit etmek,
- Sendikanın ve şubelerin teşkilat organlarında görev yapan yöneticilerden, 6356 sayı Sendikalar Toplu İş Sözleşmesi Kanunu'nun 6. maddesinde sayılan zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, bulunanların, sendikanın sırlarını açıklamak suretiyle kamuoyundaki itibarını zedeleyen veya sendikanın bütünlüğünü sarsan işlem ve eylemlerde bulunanların görevlerinin sona erdiğini tespit etmek,
- Şubelerin idari ve mali denetimlerini yapmak,
- Grev ve lokavt süresince sendika üyelerine yapılacak yardımları günün koşullarına ve sendikanın imkânlarına göre belirlemek,
- Sendikanın gelir ve giderlerine ilişkin mali denetimlerinin Sendikalar ve Toplu iş Sözleşmesi Kanunu ve ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda en geç iki yılda bir, yeminli mali müşavir tarafından yapılmasını sağlamak,
- Sendika veya Şube yöneticiliğine seçilenlerin profesyonel olarak çalıştırılmasına veya profesyonelliğinin kaldırılmasına karar vermek,
- Sendikanın amaç ve ilkeleri ile genel kurul kararlarının gerçekleştirilebilmesi amacıyla, yönetmelikler çıkarmak, düzenlemek, değiştirmek, yürürlüğe koymak, yürürlükten kaldırmak,
- Sosyal amaçlı harcama yapmak ve eğitim amaçlı yardımda bulunmak,
- Gerektiğinde sendikayı temsil etmek üzere Genel Yönetim Kurulu üyelerinden bir veya birkaçına yetki vermek,
- Sendika adına bankalarda hesap açtırmak veya açılmış olan hesapları kapatmak,
- Sendika organlarında görev alacak olan yöneticilere verilecek ücretler ile her türlü yolluk ve ödenekleri tespit etmek, şube yönetim kurulu üyeliklerine seçilenlerden, profesyonel olarak çalışmasına karar verilenlere ödenecek ücret ile her türlü yolluk ve ödenekleri, şubenin kapsamına, üye sayısına, aidat ödeyen üye sayısına, aidat gelirlerine, gelir-gider durumuna, hizmet gereklerine ve bunun gibi hususlara göre belirlemek,
- Profesyonel olarak çalışacakların, profesyonelliklerinin devamına veya kaldırılmasına karar verilenlerin; şubeye bağlı işyerlerinin özellikleri, işyerlerinin coğrafi dağılımı, şubenin gelişme olanağı, çalışma potansiyeli, aidat ödeyen üye sayısı ve aidat gelirleri, gelir-gider durumu ve bunun gibi hususlarda değerlendirilerek karar verilmesini sağlamak,
- Gerekli görülen hallerde geçici olarak görev verilen üyelere verilecek ödenek, yolluk ve tazminatları tespit etmek,
- Sendikanın gaye ve ilkelerinin gerektirdiği taşınır ve taşınmaz malları satın almak veya mevcut taşınır ve taşınmaz malları satmak, taşınmazlar üzerinde mülkiyet hakkından doğan aynı ve şahsi tüm hakları kullanmak,
- Sendika adına ipotek almak veya ipotek vermek,
- Sendika yöneticilerinin, üyelerinin ve çalışanlarının yapacakları seyahatlere karar vermek,
- Genel Merkez Genel Kurulu'nca yetki verilmesi halinde, üyelik şartı aranmaksızın nakit mevcudunun yüzde onunu aşmamak kaydıyla, Bakanlıklara devretmek üzere, eğitim, sağlık, iyileştirme veya spor tesisleri kurmak veya bu amaçla kamu kurum ve kuruluşlarına ayni ve nakdi yardımda bulunabilir. Yurt içinde veya yurt dışında yangın, su baskını, deprem gibi tabii afetlerin vukuunda doğrudan veya yetkili makamlar aracılığı ile afet bölgesinde konut, eğitim, sağlık veya iyileştirme tesisi yapmak veya bu amaçla kamu kurum ve kuruluşlarına ayni ve nakdi yardımda bulunmak üzere karar almak,
- Genel Merkez Genel Kurulunun yetkisine giren hususlar dışındaki görevleri yerine getirmek, yeter kullanmak, Genel Merkez Genel Kurulu'nca verilen diğer görevleri yapmak.
MADDE 26 – GENEL BAŞKANIN GÖREV VE YETKİLERI:
- Genel Başkan sendikayı yönetir. Genel Yönetim Kurulu adına sendikayı yurt içinde ve yurt dışında, mahkemelerde ve idari merciler nezdinde temsil eder.
- Genel Yönetim Kurulu toplantılarına başkanlık yapar.
- Sendika adına resmî açıklamada bulunur, basın toplantısı yapar. (Açıklama ve basın toplantısından Genel Başkan mesuldür.)
- Lüzumu halinde mutat harcamalar dışında herhangi bir karar almaksızın, maaşının on katı tutarında harcama yapabilir. Ancak; durumu bilahare Genel Yönetim Kuruluna bildirir.
- Sendikanın tüm yazışmalarını Genel Yönetim Kurulu üyelerinden biri ile müştereken imzalar. Görevle ilgili olarak yaptığı seyahatlerde, lüzumu halinde tek başına imza etmek suretiyle sendika adına yazışmalar yapabilir.
- Genel Denetleme Kurulu dışında sendika içinde kurulan tüm komisyonlara ve bürolara başkanlık eder. Sendikanın merkez ve şubelerinde görevli yöneticiler ile personeli gerekli gördüğü iş ve işlemleri yapmak üzere görevlendirir.
- Muhasebe ve mali mevzuatla ilgili yazı ve gerekli belgeler Genel Başkan Yardımcısı ve Genel Mali Sekreter ile birlikte imza eder.
- Sendikanın bankadaki hesabından Genel Mali Sekreter, Genel Başkan Yardımcısı veya Genel Yönetim kurulu üyelerinden biri ile birlikte para çeker. Genel Başkanın raporu, yurt dışında ya da izinli olduğu tarihlerde Genel Başkanlığa vekalet eden Genel Yönetim Kurulu üyesi ile birlikte Genel Başkan Yardımcısı, Genel Mali Sekreter veya Genel Sekreter Parayı çeker.
- Sendika üyelerini, Sendikanın veya sendika şubelerinin organlarda görev alanları gerektiğinde Genel Disiplin Kuruluna sevk etmek.
- Sendika adına Genel Yönetim Kurulu'nun kararlaştırdığı konularda dava açmak, Sendika aleyhine açılmış davaları takip etmek, sendikanın müdahil olması gereken davalara müdahil sıfatıyla katılmak ve bu hususlar için başkalarını vekil tayin etmek.
- Sendika tarafından açılmış veya sendika aleyhine ikame edilmiş davalarda Genel Yönetim Kurulu'nun uygun görüşünden sonra sulh olmak, davadan vazgeçmek, ibra etmek veya bu hususlarda başkalarını vekil tayin etmek.
- Sendika adına çıkarılan yayın organının sahibidir.
MADDE 27 – GENEL BAŞKAN YARDIMCISI GÖREVİ VE YETKİSİ
- Genel Başkan sendikayı yönetirken yardımcı olur. Genel Yönetim Kurulu adına sendikayı yurt içinde ve yurt dışında, mahkemelerde ve idari merciler nezdinde temsil eden genel başkana vekillik yapar ve genel başkanın olmadığı durumlarda vekil olarak katılım sağlayabilir.
- Genel Yönetim Kurulu toplantılarına genel başkanın olmadığı durumlarda başkanlık yapar.
- Sendika adına resmî açıklamada bulunur, basın toplantısı yapar.
- Lüzumu halinde mutat harcamalar dışında herhangi bir karar almaksızın, maaşının on katı tutarında harcama yapabilir. Ancak; durumu bilahare Genel Yönetim Kuruluna bildirir.
- Sendikanın tüm yazışmalarını Genel Yönetim Kurulu üyelerinden biri ile müştereken imzalar. Görevle ilgili olarak yaptı seyahatlerde, lüzumu halinde tek başına imza etmek suretiyle sendika adına ve genel başkan adına yazışmalar yapabilir.
- Genel Denetleme Kurulu dışında sendika içinde kurulan tüm komisyonlara ve bürolara genel başkan olmadığında başkanlık eder. Sendikanın merkez ve şubelerinde görevli yöneticiler ile personeli gerekli gördüğü iş ve işlemleri yapmak üzere genel başkan onayı ile görevlendirir.
- Muhasebe ve mali mevzuatla ilgili yazı ve gerekli belgeler Genel Başkan olmadığı takdirde vekaleten imza atabilir.
- Sendikanın bankadaki hesabından Genel Başkan, Genel Mali Sekreter, veya Genel Yönetim kurulu üyelerinden biri ile birlikte para çeker. Genel Başkanın raporu, yurt dışında ya da izinli olduğu tarihlerde Genel Başkanlığa vekalet eden Genel Yönetim Kurulu üyesi ile birlikte Genel Başkan Yardımcısı, Genel Mali Sekreter veya Genel Sekreter Parayı çeker.
- Sendika üyelerini, Sendikanın veya sendika şubelerinin organlarda görev alanları gerektiğinde Genel Disiplin Kuruluna sevk etmek.
- Sendika adına Genel Yönetim Kurulu'nun kararlaştırdığı konularda genel başkanın onayı ile dava açmak, Sendika aleyhine açılmış davaları takip etmek, sendikanın müdahil olması gereken davalara müdahil sıfatıyla katılmak ve bu hususlar için başkalarını vekil tayin etmek.
- Sendika tarafından açılmış veya sendika aleyhine ikame edilmiş davalarda Genel Yönetim Kurulu'nun uygun görüşünden ve genel başkanın onayından sonra sulh olmak, davadan vazgeçmek, ibra etmek veya bu hususlarda başkalarını vekil tayin etmek.
- Genel Başkanın onayı ve Genel Yönetim Kurulu kararı ile ikiden fazla olmamak üzere Genel Başkan Yardımcısının Yardımcısı atanabilir. Teşkilatlanma ve idari konularla ilgili olarak Genel Başkan ve Genel Başkan Yardımcısının verdiği görevleri yerine getirirler. Lüzumu halinde atamalarındaki usuller izlenerek görevden alınırlar. Genel Başkan Yardımcısının Yardımcısı Genel Yönetim Kurulu toplantıların bilgi ve tecrübelerinden yararlanılmak maksadıyla katılabilir ve görüşlerini belirtebilirler. Ancak oy hakları yoktur.
MADDE 28 – GENEL SEKRETERİN GÖREV VE YETKİLERİ:
- Sendikanın her türlü yazışmalarını yapmak, haber almak, Sendikanın gaye ve ilkeleri ile ilgili yayın, araştırma ve istatistikleri derlemek, toplu iş sözleşmelerine esas olacak bilgileri toplamak, hazırlamak ve yürütmekle görevlidir.
- Bu konularla ilgili servisler Genel Sekreterliğe bağlıdır.
- Hizmetlerin yerine getirilmesinde yeterli sayıda uzman personelin istihdamı için Genel Yönetim Kuruluna teklifte bulunur.
- Sendika bünyesinde istihdam edilen personel ile ilgili yönetmelik ve toplu iş veya çerçeve sözleşmesinin tatbikatından sorumludur.
- Sendika bünyesinde istihdam edilecek personelin tabi olacağı yönetmelikleri hazırlar ve Genel Yönetim Kurulunun onayına sunar. Genel Yönetim Kurulu tarafından bir başka üye görevlendirilmediği takdirde
- Genel Yönetim Kurulu kararlarının uygulanmasından sorumludur.
- Görüşülmesi ve müzakere edilmesi gereken konulan hazırladığı gündemle Genel Yönetim Kurulu toplantılarına getirir.
- Sendika organlarının almış olduğu kararların yürütülmesini koordine eder.
- Kendisine bağlı bürolar ile Genel Yönetim Kurulu Üyeleri arasında koordinasyonu sağlar.
- Sendikanın kurucu ve yöneticilerinin, Genel Yönetim Kurulu üyelerinin, kendileri, eşleri ve velayetleri altında bulunan çocuklarına ait düzenleyip notere verdikleri mal bildirimine ait noterden aldıkları belgeleri 6356 sayılı Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu'nun 29. maddesi hükmü gereğince Genel Yönetim Kurulu Karar Defterinin özel bir sayfasına yazar ve bu belgeleri denetçilere vererek Genel Yönetim Kurulu Karar Defterini denetlere imzalatır.
- Mevzuat gereğince ilgili kurumlara bildirilmesi gereken bilgi ve belgelerden, bild